שיקום מניתוח החלפת מפרק ברך

החלפת מפרק ברך הוא ניתוח המשנה את חייו של המטופל. אם טרם הניתוח סובל המטופל מכאבים ממושכים, ממוגבלות בתנועה ומבעיות הנלוות לכך, הרי שבזכות הניתוח מקבל המטופל "ברך חדשה". בזכות המפרק המלאכותי הוא חוזר לתנועה ולהליכה עצמאית. אולם, תהליך השיקום אינו קצר, ויש להקפיד על הנחיותיו של ד"ר בנקוביץ לתקופת השיקום.

הוראותיו של ד"ר בנקוביץ להתנהגות נכונה אחרי ניתוח:

כל ההנחיות המופיעות כאן נמסרות בכתב למטופליו של ד"ר בנקוביץ כבר בפגישה הקודמת לניתוח. כמו כן ד"ר בנקוביץ מגיע לביקור אחרי הניתוח ומסביר שוב את ההנחיות השונות ועונה על כל שאלות מטופליו.

1. הדבר החשוב ביותר הוא "מינוי" נציג מהמשפחה/מהחברים הקרובים למנותח, שיהיה הדובר של המטופל וידאג לאינטרסים שלו. על נציג זה להיות דומיננטי ואסרטיבי, לדעת לעמוד בתוקף מול קופות החולים כדי לדרוש את הטיפולים הנחוצים. כמו כן עליו להיות חזק גם מול המטופל עצמו, ולהתעקש איתו על פיזיותרפיה גם בימים קשים, על הקפדה בנטילת התרופות במידת הצורך ועוד.
  2. לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך, חובה ליטול משככי כאבים בתדירות הכתובה במכתב השחרור. אין להקל בחשיבות משככי הכאבים.
  3. לאחר הניתוח יש להקפיד על חבישות אלסטיות כפי שמוסברות במכתב השחרור ועל ידי ד"ר בנקוביץ עצמו בביקורת שלאחר הניתוח. החבישות בעלות תפקיד משמעותי במניעת בצקות.
  4. טיפ מדעי: להניח מגבת מעל הברך, ועליה לשים חבילת סנפרוסט אפונה קפואה. (חבילה נוספת משאירים במקפיא ומחליפים בין שתי החבילות בכל פעם).
  5. בשכיבה ובישיבה יש להקפיד על הרמת הרגל.
  6. אם יש צורך בתרופה לדילול דם, יש ליטול אותה בהתאם להנחיות הרופא. יש להקפיד ללכת הליכה מרובה ככל האפשר.
  7. יש לתאם טיפולי פיזיותרפיה בבית המטופל, מטעם קופת החולים (מנותחי מפרקים זכאים לכך וחשוב לדרוש מקופת החולים לממש זכות זו).
  8. לפני כל פעולה פולשנית (לדוגמה טיפול שיניים) יש לקחת טיפול מונע באנטיביוטיקה, בהתייעצות עם רופא מומחה בתחום הטיפול הנידון.