בעיות הגורמות לפגיעה במפרק הירך

מפרק הירך המחבר בין גפה תחתונה לאגן הינו מפרק גדול ויציב. מפרק הירך סופג עומסים בכל צעד ובכל תנועה. עקב מנוף העצם הארוכה שמפעילה אותו, העומסים יכולים להגיע לרמות של עד פי 7 ממשקל הגוף. ישנם גורמים נוספים שעלולים לפגוע במפרק הירך ולגרום לכאבים קשים ולהגבלת התנועה.

כל הבעיות המתוארות כאן גורמות בסופו של תהליך לאותה תוצאה: התנוונות של מפרק הירך.

שחיקת סחוס

שחיקת סחוס היא תהליך של "בלאי טבעי" של הגוף. השחיקה מתפתחת בהדרגה במשך שנים ומורגשת בגילאי 65 ומעלה. בעיה זו גורמת לכאבים חזקים וממושכים, ההולכים ומחריפים עם הזמן. בהרבה מהמקרים הכאבים מופיעים לא רק בירך או באגן אלא גם בגב התחתון או בברכיים. על כן חשוב האבחון אצל אורטופד המומחה לכאבי מפרקים. האבחון נעשה על סמך בדיקה קלינית ובאמצעות צילומי רנטגן.

AVN – נמק בראש עצם הירך

מחלת ה- AVN היא הפרעה באספקת הדם לראש עצם הירך (Femur), כתוצאה מחבלה, משימוש בסטרואידים או באלכוהול וכיו"ב. זוהי בעיה רפואית קשה המופיעה בפתאומיות ומחמירה במהרה. לא בכל מצב של נמק של ראש הירך יש צורך בהתרבות ניתוחית. במצבים קלים טיפול שמרני- הליכה על קביים ללא דריכה תחת מעקב של רופא אורטופד. במצבים בהם אספקת דם לראש הירך גרמה לקריסה של כיפת הראש, הטיפול הנכון במצב זה הוא ניתוח החלפת מפרק ירך, בכל גיל, ואז השיקום מהיר ומוצלח והבעיה נפתרת. בשלבים מוקדמים יותר של המחלה או במצבים של נזק קל, חלקי ואינו גורם לקריסת העצם ישנם טיפולים אחרים כמו ניתוחים זעירים לקידוח עצם על מנת לגרום לחידוש הספקת הדם. בכך לעיתים להימנע מניתוחים גדולים כמו השתלת מפרק.

DDH – נקע מולד

נקע מולד הוא מום התפתחותי של מפרק הירך הידוע בשם DDH (ר"ת של Developmental Dysplasia of the Hip), בדרך כלל מופיעה אצל בנות. המצב נגרם מנקע מלא או חלקי של מפרק הירך. אם הבעיה אובחנה בגיל צעיר מאוד, לפעמים מיד אחרי הלידה, לפעמים או שבועות אחרי הלידה, ישנם טיפולים שמצליחים להחזיר את המפרק למקומו ולמנוע להתפתחות בעיות בעתיד. במקרים בהם הבעיה לא אובחנה או טיפול בגיל צעיר לא צלח, מתפתח עיוות של מפרק בדרגות שונות של חומרה. בהמשך החיים עיוות זה יכול להתבטא בכאבים, אי-יכולת לשת את משקל גוף. במקרים רבים ניתן לאבחן בקיצור הרגל, צליעה ניכרת ואי סימטריה באגן ובירכיים.

דלקות פרקים

מחלות הגורמות לדלקות פרקים עלולות לגרום לפגיעת סחוס במפרק הירך בכל גיל, גם בגיל צעיר. במקרים אלו לרב מדובר במחלה מערכתית, שפוגעת ביותר ממפרק אחד. טיפול במחלות מפרקים דלקתיות חייב להיות בשיתוף פעולה ומעקב של רופא ראומטולוג יחד עם אורטופד.

חבלות טראומתיות ותאונות

תאונות או חבלות יכולות לגרום לפגיעה במשטח המפרקי ולהשאיר נזק לטווח ארוך. כל פגיעה במשטח המפרקי, בהתאם לדרגות חומרה, יכולה לגרום לשינוים ניווניים במפרק ולהיות התחלה לתהליך שחיקתי ניווני בסחוס המחמיר עם השנים. תאונות ושברים גם מעבר הרחוק יכולים להביא לנזק בלתי הפיך במפרק וכתוצאה מכך, לצורך בניתוח החלפת מפרק ירך , שלאחריו ניתן לשקם את המפרק ולהחזירו לתפקוד מלא.

האם ניתוח החלפת מפרק הוא תמיד הפתרון?

לא. רוב המטופלים שמגיעים לקליניקות של ד"ר בנקוביץ להתייעצות בנושא החלפת מפרק ירך, אינם מופנים לניתוח אלא לקבלת טיפול שומרני (לא ניתוחי) המתאים יותר והנכון יותר עבורם.

ישנם לא מעט מצבים שבהם טיפולים אחרים יכולים לסייע להקלה על הכאבים. החלפת מפרק היא פעולה ניתוחית שההחלטה לגביה מתקבלת באמצעות בדיקה קלינית ובאמצעות צילומי רנטגן מעודכנים. רק במצבים שבהם ישנה שחיקה או פגיעה ממשית חמורה במפרק הירך שטיפול ניתוחי הכרחי – ממליץ ד"ר בנקוביץ עליו.