כאבים במפרק הברך והירך- תסמינים, גורמים ודרכי טיפול

הגורם העיקרי לכאבי מפרקים היא שחיקת הסחוס במפרק. סחוסים, שהינם גמישים וחלקלקים והם מאפשרים לעצמות גופנו לנוע, מבלי שעצם אחת תתחכך בשנייה. לאורך חיינו, נמצאים הסחוסים בתהליך מתמיד של שחיקה והתחדשות. כאבים במפרקי הירך והברך, הנושאים בעומס רב, נגרמים לרוב כתוצאה מהאטת קצב התחדשות הסחוס כ"בלאי טבעי של הגוף". הכאב עצמו נובע מהחיכוך שנוצר בין עצמות המפרקים.

מהם התסמינים לשחיקת הסחוס?

כאב במפרק בעת תנועה או בעת הפעלת משקל על המפרק (למשל בעת ירידה במדרגות או עמידה ממושכת), ולעתים נמשך גם בעת מנוחה. אפילו מגע במפרק יכול לגרום לתחושת כאב.

נפיחות המפרק– יכולה לנבוע מהצטברות נוזלים כתוצאה מתהליך דלקתי. וגם מהופעתם זיזי עצם בולטים עקב גדילת עצם לא מכוונת.

תחושת נוקשות וצלילי חריקה– בייחוד עם הפעלת המפרק לאחר מנוחה.

התפתחות דלקת– מופיעה תמיד כניסיון ריפוי טבעי ומתבטת בהצטברות נוזלים, נפיחות וחום מקומי. רוב הדלקות חולפות מאליהן כעבור זמן מה מהר יותר בלקיחת טיפול אנטידלקתי.

מהם הגורמים המשפיעים על שחיקת הסחוס?

גיל– עם הגיל נפגם קצב ההתחדשות של הסחוס בעיקר במפרקים הנמצאים תחת עומס תנועה ומשקל רב (מפרק הברך ומפרק הירך).

עודף משקל– מוסיף באופן ישיר על העומס המוטל על המפרקים ומגביר את קצב השחיקה.

מין– נשים סובלות מבעיה זו בשיעור גבוה יותר מגברים,, בשל הבדלים במבנה הגוף.

פעילות ספורטיבית בלתי מאוזנת– אשר מפעילה עומס אקסיאלי גבוה מיקרוטראומות חוזרות, טראומה גדולה, פגעת בשלמות הסחוס, מניסקוס, רצועות.

• כיצד ניתן לטפל בשחיקת הסחוס?

(הפחתת משקל הגוף ופעילות גופנית עם הפחתת לחץ אקסיאלי (תרגילי אופניים, פעילות במים

טיפולים חיצוניים שונים – כגון אולטראסאונד, פיזיותרפיה ועזרים אורטופדיים יכולים להביא להקלה בכאב

טיפול תרופתי – במשככי כאבים ונוגדי דלקת משחות מקומית, פומי בכדורי NSAIDs, הזרקת סטרוידים בתוך חלל המפרק, תוספות מזון או הזרקה תוך פרקית המתיימרים לבנות את הסחוס, יעילותו של הטיפול התרופתי שנויה במחלוקת, והשפעתו לפעמים לטווח הקצר בלבד

ניתוח להחלפת המפרק – בשלב שטיפול שמרני לא צלח ופציאנט רוצה להפחית כאב ולשפר איכות חייו ניתן לבחור ביתוח השתלת מפרק. בניתוח מוחלף המפרק באופן שלם או חלקי ובמקומו מושתל מפרק מלאכותי המותאם בצורה, גודל ותפקוד המטופל. מדובר בניתוח אורטופדי שכיח ובעל אחוזי הצלחה גבוהים ביותר, שתהליך ההחלמה ממנו מהיר. השיפור ביכולת התנועה ובאיכות החיים הינו משמעותי י, ונמשך לאורך שנים רבות