benkov

ניתוח החלפת מפרק ברך נחשב לניתוח האורטופדי בין הנפוצים בעולם. במהלך הניתוח האורטופד המנתח לא מחליף את מפרק הברך הפגוע בשלמותו (כפי שלעיתים חושבים המטופלים) , אלא מבצע שיוף והורדה של שכבת הסחוס והעצם הפגועים בעובי מילימטרים ספורים, בהתאם לחומרת המצב. לאחר מכן שותל במקומו משטח מפרקי מלאכותי המותאם במדויק למבנה וגודל מפרק המטופל. מערכת שרירים ורצועות הסובבים את הברך נשארת במקומה ומפעילה את המפרק מייד לאחר הניתוח. לברך עם מערכת מייצבת פגועה קיימים משתלים מאוחדים, נותנים פחות חופש תנועה אך מחזירים חוויית ברך יצבה

ניתוח החלפת מפרק ברך מתבצע בכמה שיטות: החלפה חלקית (UKR) והחלפה מלאה (TKR). אופן הניתוח נקבע על פי מידת שחיקת הברך. החלפה חלקית מאפשרת לטפל במדור המפרק הפגוע בלבד, לשמור על שאר המערכות טבעיות, לעצור התקדמות התהליך שחיקתי או להפחית קצבו, להפחית את הנזק מהתערבות ולשמור בעתיד אופציה של החלפה מלאה (מאוד אקטואלי לצעירים).

4 דברים שחשוב לדעת על ניתוח החלפת מפרק ברך

• הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לבצע שחזור של מפרק ברך המותאם באופן אישי למטופל
  • במקרים בהם מתאימה השתלה חלקית (UKR), ד"ר בנקוביץ מבצע את הניתוח דרך חתך עדין, בגישה זעיר פולשנית המונעת פגיעה בחלקים שלא ניזוקו מסביב למפרק, תוך שמירה על השריר המישר (ארבע-ראשי) , הקטנת איבוד הדם של המטופל, הפחתת כאב לאחר הניתוח, החלמה ושיקום מהירים יותר.
  • תוצאות הניתוח יציבות ונשמרות במשך שנים רבות. הישרדות השתל למשך עד 20 ויתר שנה מדווחת יחד עם שמירת תפק
  • מטופלים מגיעים לניתוח במפרק הברך לאחר שנים רבות של סבל וכאבים, וזוכים בחייהם בחזרה בעקבות הניתוח.

היסטוריה רפואית הקודמת לניתוח במפרק הברך

רוב המטופלים הפונים לניתוח החלפת מפרק ברך, מגיעים לאחר שנים של סבל וכאבים בברכיים. שחיקת הסחוס בברכיים גורמת לכאבים ממושכים, חוזרים ונשנים. הם מגיעים לניתוח במצב של הליכה איטית מאוד בעזרת קביים או כשהם מרותקים לכיסא גלגלים. מוגבלות הליכתם כמעט מוחלטת ובעיות רבות נלוות לכך

במצבים אלה, רוב המטופלים בשלב הזה של מחלה כבר ניסו טיפול סיסטמי אנטידלקטי או נקודתי במקום הכואב, כגון זריקות, כדורים וכדומה. הטיפולים הללו נחשבים ל"שמרניים" ואם הם לא מועילים, הפתרון היחיד לבעיה הוא ניתוח.

אבחון הצורך בניתוח החלפת מפרק ברך

ההחלטה אם צריך ניתוח מתקבלת על סמך בדיקה קלינית וצילומי רנטגן. סוג הניתוח (החלפה חלקית או מלאה) נקבע על פי מידת השחיקה של הברך ובהתאם לבדיקה, גיל המטופל, מחלה הבסיסית, מצב רצועתי, צילומים וכו. מדור הפיקה עובר תיקון והטרייה וכמעת אף פעם לא מוחלף. ניתוחים אלו דורשים מיומנות גבוהה, ניסיון רב ושאיפה לדיוק מירבי במהלך ביצוע הניתוח.

בדרך כלל בפגישה ראשונה עם מנתח מדובר על תלונות המטופל, מוגבלותיו, רצונותיו לחזור לתפקוד ולשפר רמת חייו, על ניסיונות קודמים של הטיפול במחלה וציפיות מהניתוח. שלב הבא – בדיקת ברך לצורך לזהות סימנים שחיקתיים , להתרשם מטווחים, מיציבות ותפקוד. כמעת תמיד זאת לא פגישה ראשונה עם אורטופד ופציאנט מגיע עם צילומי ברכיים בעמידה (צילום בשכיבה לא נותן כל המידה על אנטומיה באומס טבעי על הפרק). נדרשת התיחסות למפרקים סמוכים (גב, אגן, קרסוליים) גם בבדיקה וגם בהדמייה

במקרים של מטופל צעיר, בדיקה לא חד משמעית, חשד לפגיעה במערכת מייצבת של מפרק, מערבות של מדור אחד במחלה שחיקתית על מנת לקבוע את מידת השחיקה של מפרק הברך ולתכנן את מהלך הניתוח להחלפה – יש צורך בבדיקות נוספות כגון צילומי ציר, צילומים בסטרס, CT או MRI.-

הטכנולוגיה של ״התאמה אישית״ מספקת כלים חדשים למנותח ומנתח לבצע את הפעולה תוך הפקת כל היתרונות של ניתוח זעיר פולשני עם מתן מענה לתכנון טרום ניתוחי וביצוע פעולה ברמות דיוק שקשה להסיגם בשיטה השיגרתית.״

טכניקת הניתוח על ידי ד"ר בנקוביץ

ד"ר בנקוביץ נוקט גישה זעיר-פולשנית, בה מבוצע חתך עדין תוך שמירה על רקמות סביב המפרק, מובילה להקטנת פגיעה באנטומיה מקורית, הפחתת איבוד הדם של המטופל, שמירת כח ותפקוד השרירים, מיצבים רצועתיים, הספקת הדם ועצבוב הפרק ובסופו של דבר הפחתת כאב לאחר הניתוח, החלמה ושיקום מהירים יותר.

הוא עובד עם היצרנים המובילים בעולם השתלות מפרקים, שיטת אבחון והתאמה (CT או MRI),. כלי הניתוח ומשתלים נבחרים בקפידה על ידי ד"ר בנקוביץ בהתאם לצרכי המטופל, על מנת להבטיח את הצלחת הניתוח ומזעור הכאב לאחר מכן ושיפור ברמת תפקוד.

פרינציפ שיתת ״התאמה אישית״: באמצעות צילומי CT אום רנטגן ו-MRI מתקבל מידע מדויק על המבנה האנטומי של מפרק הברך. נתונים אלה נשלחים אל מעבדת הפיתוח ותוך שימוש בתוכנת מחשב המשחזרת בתלת-מימד את המבנה האנטומי של המפרק של המטופל, מתבצעים מדידות ותכנון קדם-ניתוחי המדויק ביותר עוד טרם הגעת המטופל לאשפוז. לפי חברה היצרנית טכנולוגיה נושאת שם שונה, הכי נמצאות בשימוש Signature של חברת Biomet ו-Truematch של DePuy

דיווחים וסקירות עולמיות מוכיחות שטכנולוגיית ההתאמה האישית שיפרה משמעותית את הצלחת ניתוחי מפרק הברך והביאה לקיצור זמני השיקום אחרי הניתוח.

שאלות נפוצות על ניתוח החלפת מפרק ברך

האם הניתוח כואב?

האם דר בנקוביץ בעצמו מנתח?

מהו הליך השיקום מניתוח החלפת מפרק ברך?